2017-11-27 08:27Pressmeddelande

Ungas kostvanor sammanför matprofilen Johanna Westman med En Frisk Generation

null

För att kunna förbättra barn och ungas fysiska och psykosociala hälsa är det viktigt att sprida kunskap om goda och sunda kostvanor tror kocken Johanna Westman. Därför ska hon tillsammans med En Frisk Generation kämpa för att Sverige ska ha världens friskaste barn.

Johanna Westman är det senaste tillskottet av ambassadörer för En Frisk Generation, som arbetar för att nå visionen att Sverige ska ha världens friskaste barn. Johanna Westman är matinspiratören och författaren som är känd för många genom sin medverkan i radio, tidningar och tv-rutan.

– Mat ska vara förknippat med glädje. Att få barn att intressera sig för matlagning kan på så sätt lägga grunden för sundare kostvanor – något som behövs om man tittar på dagens utveckling, säger Johanna Westman.

Forskningen visar att bara en liten andel barn och unga kommer upp i Livsmedelverkets rekommendation om 500 gram frukt och grönt om dagen och det vill En Frisk Generation ändra på.

– Sunda kost- och motionsvanor redan i barndomen lägger grunden för resten av livet. Bra kost minskar risken för fetma, hjärt- och kärlsjukdomar och vissa cancerformer, och därför är det jätteviktigt att föräldrar engagerar sig i sina barns kost- och motionsvanor, säger Anja Nordenfelt, verksamhetschef på En Frisk Generation.

En Frisk Generation är en idéburen organisation som arbetar för att alla barn i Sverige ska ha möjlighet och viljan att leva ett aktivt och hälsosamt liv. De arbetar med att engagera barnfamiljer i områden där resurserna många gånger är begränsade.

Om Johanna Westman:

Matinspiratören och författaren Johanna Westman gjorde sig känd som programledare i SVT på 90-talet och har sen dess bl.a. medverkat i flertalet tv-produktioner, matlagningsprogram och skrivit barn- och kokböcker riktade mot både barn och vuxna. Hon brinner för att sprida matglädje och för att få in barn i köket. Johanna Westman driver Mosebacke Matstudio på Södermalm i Stockholm där hon erbjuder matlagningskurser för barn.

En Frisk Generations ambassadörer:

Matinspiratören Johanna Westman, thaiboxaren Patricia Axling, friidrottaren Michel Tornéus, äventyraren Oskar Kihlborg och fystränaren Anna Sunneborn ingår.

För mer information kontakta:

En Frisk Generation: Anja Nordenfelt, verksamhetschef, tel: 0709-74 02 92, e-post: anja@enfriskgeneration.se, Maria Frändegård, presschef, tel: 070- 18 70 18

Johanna Westman nås via Maria Frändegård

Källor:

Livsmedelsverket


Om En Frisk Generation

En Frisk Generation är en ideell organisation som bryter trenden med den ojämlika hälsan genom att ge alla familjer möjlighet till en aktiv gemenskap. Vi erbjuder en aktiv fritid för hela familjen där alla får vara med. En Gemenskap som inte baseras på prestation pengar eller färdigheter. Vi gör något konkret genom att två gånger i veckan under ett år erbjuda barn och föräldrar fysisk aktivitet, kunskap om mat och en social gemenskap i närområdet. H.K.H. Prins Daniel är beskyddare av En Frisk Generation och ett forskningsteam från Karolinska Institutet utvärderar effekten av metoden. Barn som deltar i En Frisk Generations program ökar sin fysiska aktivitet tre gånger mer än i jämförande internationella studier. Familjerna ökar sin vardagsmotion och förändrar sina matvanor. De gör mer aktiviteter tillsammans och många upplever också en förbättrad livskvalitet.